PALS (Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen) er et skoleomfattende tiltak som har som mål å redusere atferdsproblemer og å øke sosial og skolefaglig kompetanse hos barneskoleelever.
Skolemodellen PALS (Positiv atferd, støttende læringsmiljøer og samhandling) styrker både sosial og skolefaglig kompetanse hos minoritetsspråklige elever.
Multisystemisk terapi (MST) er et familie- og nærmiljøbasert tiltak for ungdom (12–17 år) med alvorlige atferdsproblemer. MST er nå tilgjengelig i alle landets fylker.
Utagerende atferd hos barn er en risikofaktor for alvorlige problemer seinere i livet. Et forebyggingsprogram er testet ut i skolen. Resultatene vitner om mindre problematferd og bedre relasjoner elevene imellom.
– Det finnes ungdom som har behov for Multisystemisk terapi (MST) og ville hatt stort utbytte av en slik behandling, men som ikke får den hjelpen de trenger. MST-systemet har ledig kapasitet.
Rorskningsprosjektet Barns sosiale utvikling er i mål med rekruttering av barnefamilier som skal delta i studien. 1 150 familier med barn på 5 måneder er invitert til å delta.
Parent Management Training – Oregon-modellen (PMTO) er en effektiv og virksom behandlingsmetode for familier som har barn med alvorlige atferdsproblemer. Dette gjelder også her i Norge.
Hvor sosialt kompetente elever er på begynnelsen av ungdomsskolen påvirker hvor atferdsvanskelige de er to år seinere, viser en norsk undersøkelse om ungdoms sosiale fungering.
Atferdssenteret har deltatt i en seminarserie – Politics and Evidence Based Knowledge – sammen med forskere fra Skottland, Irland, Island og Nederland. Seminarene er støttet av Norface.
En fire-dagers kursrekke (30 t) for personalgrupper i barneskolen. Ingen kursavgift!
Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.
Essendrops gate 3 Postboks 7053 Majorstuen 0306 Oslo
Tlf: 23 20 58 00 Epost: post@nubu.no Organisasjonsnummer: 985638187 Elektronisk faktura: Invoice.907386@vismabpo.no
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Nettredaktør: Ida Viksveen Larsen. Ansvarlig redaktør: Kristine Amlund Hagen. ©2022 | Personvern og informasjonskapsler | Tilgjengelighetserklæring