Special Menu

Du er her:

  • Forside
  • Aktuelt
  • NUBUs høringssvar til forslag om endringer i barnevernsloven

NUBUs høringssvar til forslag om endringer i barnevernsloven

- Vi mener en av strategien for å hindre høy turnover og manglende rekruttering vil være å satse på utdanning for ansatte i barnevernet. Når ansatte melder om manglende status og manglende kompetanse i møte med svært krevende og belastende saker, er det en dårlig idé å lempe på det som faktisk kan bidra til å øke status, lønn og forsvarlige tjenester, skriver NUBU i sitt høringssvar til forslag om endringer i barnevernsloven mv. (kvalitetsreform).

Foto: Unsplash

Forslag om å redusere kompetansekravene i barnevernet

NUBU støtter ikke forslaget om å redusere kompetansekravene i barnevernet, verken i barnevernsinstitusjoner eller kommunal barnevernstjeneste, slik Barne- og familiedepartementet foreslår i sitt høringsutkast.

I sitt høringssvar skriver NUBU:

«Høy formalkompetanse, sammen med systematisk veiledning vil over tid kunne øke statusen og tilliten til barnevernet, samt hindre turn-over ved at ansatte i barnevernet får forsterket trygghet i å kunne gi kunnskapsbasert hjelp til barn og familier.

Det er flere andre grep som bør tas i stedet for å redusere kompetansekravet, slik som; antall studieplasser kan økes, det kan bevilges støtte og kompensasjon i forbindelse med utdanningene, og det må utformes retningslinjer for tilrettelegging for videreutdanning og kunnskapsbasert veiledning på arbeidsplassen. For å lette oppnåelsen av masterkravet noe kan det også være en idé å legge videreutdanningene i barnevern på masternivå, slik at de senere kan inngå i en mastergrad. Noen av utfordringene vil da kunne møtes ved at ansatte får opplæring og veiledning i kunnskapsbasert metoder.»

Aldersgrense for barns partsrettigheter og samtykkekompetanse

NUBU støtter alternativ 1 i høringsforslaget om partsrettigheter fra fylte 12 år, med visse begrensninger.

I sitt høringssvar skriver NUBU:

«I tidligere høringssvar var NUBU bekymret for at utvalgets forslag ikke i tilstrekkelig grad tok hensyn til den belastning det kan være for barnet å opptre som part, mht. opplevelse av ansvar, press og lojalitetskonflikt. NUB har også vært bekymret for at utvidede partsrettigheter kunne være til skade for barnets utvikling. Med de endringer som er gjort i forslaget, hvor departementet har lagt til krav om at barnet må forstå hva saken gjelder, hjemmel til å nekte innsyn i sakens dokumenter for å beskytte barnet for fare eller skade, at det tas hensyn til barnets alder, modenhet, sårbarhet, sakens alvorlighetsgrad og konfliktnivå, samt at barnet kan nektes deltagelse i nemda ut fra helsetilstand eller alder, vurderer vi at våre tidligere bekymringer er godt ivaretatt i alternativ 1.

NUBU vurderer det også som viktig å bevare dagens samtykkekompetanse på 15 år for å iverksette hjelpetiltak ut fra begrunnelsen om at barnevernet bør være i posisjon til å bistå familier når foreldrene samtykker til hjelpetiltak. På denne måten vil barnevernet lettere kunne gi familien hjelp på et tidlig tidspunkt, noe som er viktig for å forebygge omsorgsovertakelser.»
 

NUBU har uttalt seg om de forslagene i saken som er mest relevant for NUBUs virksomhet og samfunnsoppdrag. Les NUBUs høringssvar til forslag om endringer i barnevernloven mv. (kvalitetsreform) i sin helhet her.

Les Offentlig høring av forslag til endringer i barnevernsloven mv. her.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.